[Reviews/DSL-7850U/includes/inc_head.htm]

NetCHEIF Articles

  דף הבית | פורום | בלוג | צור קשר | חיפוש | אודות

 

סקירת
המודם VDSL/נתב אלחוטי
DSL-
7850U של חברת D-Link

תאריך הסקירה: דצמבר 2012

הקדמה

חברת בזק ממשיכה להרחיב את מגוון מוצרי הרשת שלה ומציגה נתב אלחוטי מתקדם המשולב עם מודם VDSL.  הנתב, המכונה DSL-7850U, מיוצר על ידי חברת D-Link על פי מפרט ודרישות שהוכתבו על ידי חברת בזק.

כמודם, ה-DSL-7850U מיועד ללקוחות NGN המחוברים במהירות 20M ומעלה (חיבור VDSL).  כנתב, הוא תואם לתקן N ותומך בו זמנית הן בתדר 2.4Ghz והן בתדר 5Ghz.  בתדר 2.4Ghz תומך הנתב במהירות 300Mbps ובתדר 5Ghz הוא תומך במהירות של 450Mbps.  על סמך תכונות אלה הכינוי המקצועי של הנתב הוא Dual Simultanus 750Mbps - כלומר נתב הפועל בו זמנית בשני התדרים הנתמכים בתקן N ומספק מהירות כוללת של 750Mbps.

בכל אחד מן התדרים הנתמכים ניתן להגדיר SSID ראשי ועוד שלושה SSID נוספים, לטובת אורחים ומבקרים.  כלומר בסה"כ תומך ה-DSL-7850U ב-8 סביבות אלחוטיות שונות - 4 בתדר 2.4Ghz ו-4 בתדר 5Ghz.

בנוסף ליכולת האלחוטית, כולל הנתב 4 כניסות קוויות של 1G וכניסת USB אחת התומכת בדיסק חיצוני, מדפסת או מודם סלולרי 3G.  התמיכה במודם הסלולרי מספקת גיבוי לחיבור ה-NGN ובמקרה שהוא "נופל", המודם הסלולרי יכנס לפעולה ויספק גישה חלופית לרשת האינטרנט.

הנתב כולל מפסק ON/OFF ובנוסף, שני כפתורי כיבוי והדלקה פיזיים - אחד לכל אחד מהתדרים האלחוטיים.  באופן זה יכול המשתמש לקבוע, בלחיצת כפתור, איזה מבין מהמשדרים האלחוטיים יהיה פעיל.

ה-DSL-7850U מסופק על ידי חברת "בזק" ללקוחות ה-VDSL שלה החל מראשית דצמבר 2012.  לקוחות בעלי חיבור של 20M ומעלה יכולים לרכוש נתב זה בעלות של 600 שקל ולקוחות קיימים יכולים להשתדרג אליו במודל "חיוב-זיכוי" שעלותו 16 שקל (חיוב של 25 שקל וזיכוי של 9 שקל).

הסבר מפורט על תדר 5Ghz, היתרונות והחסרונות שלו והיחודיות שלו במדינת ישראל ניתן למצוא כאן.

 

מבנה חיצוני

ה-DSL-7850U מגיע בקופסא צבועה בלבן ובכחול, הממותגת בלוגו של בזק, כאשר התכונות העיקריות שלו מצויינות בחזית הקופסא באמצעות סמלילים (icons).

בצד האחורי של הקופסא ניתן למצוא פירוט נרחב של התכונות ובתחתית שלה את המספר הסידורי של הנתב, כתובת ה-MAC, גרסת החומרה וגירסת הקושחה שלו.

בתוך הקופסא ניתן למצוא את הרכיבים הבאים:

  • הנתב עצמו.  הצבע השולט בנתב הוא לבן כאשר בחזיתו לוגו גדול של חברת בזק.  מידותיו הן כ-18 ס"מ גובה, כ-21 ס"מ רוחב וכ-4 ס"מ עומק.  לנתב אין אנטנות חיצוניות וכל המפסקים והחיבורים שלו נמצאים בחלק האחורי.  בחלק העליון של הנתב יש רשת של חורי איוורור המיועדים לפזר את החום המתפתח בתוכו.

  • ספק כוח מיוצב.  הספק נותן מתח של 12V בזרם של 1.5A.  באמצעות מד צריכת חשמל נמדד הספק של כ-9W משקע ה-220V.  המשמעות היא שהפעלת הנתב עולה כ-4 שקלים בחודש.

  • מדריך התקנה בעברית בן 44 עמודים.

  • דף התקנה מהירה ורישיון שימוש (GPL) בתוכנת GNU עבור הקושחה של הנתב.

  • כבל רשת אפור, בעל ראשים צהובים, באורך של כ-1 מטר המשמש לחיבור הנתב למחשב.

  • כבל טלפון אפור באורך של כ-1.5 מטר לחיבור הנתב לשקע הטלפון.

 

מבנה פנימי

על מנת לפרק את הנתב, יש לפתוח 2 ברגי פיליפס פשוטים הנמצאים בתחתית ה-DSL-7850U. שני ברגים אלה נמצאים מתחת לרגליות גומי המודבקות מראש בתחתית הנתב.  הנתב שהגיע לידי הוא בגרסת חומרה A1 והוא מורכב מלוח אחד שעליו מולחמים כל הרכיבים.

על הכרטיס ניתן להבחין במרכיבים העיקריים הבאים:

  • במרכז הכרטיס ניתן להבחין ברכיב משולב (chip) גדול ומרובע של חברת Broadcom המכוסה בלוח קירור קרמי (heat sink).  זהו ה-CPU של הנתב מדגם BCM63168 הפועל בקצב שעון של 400Mhzה-CPU הזה מספק את מרבית הפונקציונאליות של המודם/נתב ובכלל זה את חייגני ה-VDSL, התמיכה ב-4 הפורטים, תמיכה ב-QOS וב-USB וכד'. 

  • ל-DSL-7850U שני רכיבי זכרון:

    • רכיב ה-EN25Q128 של חברת Eon הנמצא מימין ל-SoC - זהו זיכרון Flash בנפח של 16MB המכיל את ה-Firmware של הנתב.

    • רכיב ה-H5PS1G63EFR של חברת Hynix הנמצא מתחת ל-SoC - זהו זיכרון RAM בנפח של 128MB המשמש את הנתב לשמירת טבלאות הניתוב.

  • מתחת ללוחות הקירור מאלומיניום  נמצאים מעבד ה-RF והרכיב התומך ב-4 הכניסות הקוויות של הנתב. חיבורי האנטנות נמצאים משני הצדדים של הלוח - מימין 3 החיבורים של תדר ה-5Ghz ומשמאל שני החיבורים של תדר 2.4Ghz.  כל החיבורים מכוסים בשכבה עבה של דבק שקוף, דבר המונע את ניתוקם מהלוח.  ליד החיבורים ניתן להבחין ברכיבי ה-RF מסוג SE2594L.

  • בשני הצדדים של כיסוי הפלסטיק הלבן ניתן להבחין ב-3 מתוך 5 האנטנות הפנימיות של הנתב.  שתי האנטנות הקידמיות הן עבור תדר ה-5Ghz והשמאלית האחורית היא עבור תדר ה-2.4Ghz.  2 האנטנות הנוספות אינן נראות בתמונה אך ניתן להבחין בכבלי ה-RF שלהן.

  • הלוח עליו מבוסס ה-DSL-7850U נראה ג'נרי למדי ובשינויים קלים ניתן לשנות את הפונקציונאליות שלו.  לדוגמא, ניתן להבחין בהכנה לחיבור USB נוסף (מצד ימין של החיבור הקיים) ובהכנה לחיבור WAN סטנדרטי ומקמ"ש עבורו, הנמצאים משמאל ל-4 חיבורי ה-LAN.

  • בחלק העליון של התמונה (שבפועל הוא החלק התחתון של הנתב) ניתן להבחין בחיבורים הבאים, המפורטים משמאל לימין.  לצורכי נוחות התמונה משמאל מראה חיבורים אלה מהצד האחורי של הנתב.

    • כניסת מתח

    • כפתור הדלקה וכיבוי

    • לחצן RESET

    • שני לחצנים לכיבוי והדלקת הרכיבים האלחוטיים של תדר 2.4Ghz ותדר 5Ghz

    • 4 כניסות LAN התומכות ב-1G

    • כניסת USB

    • חיבור RJ11 לקו הטלפון

  • בחלק האחורי של הלוח, שאינו נראה בתמונה למעלה, נמצאות 10 נוריות ה-LED של הנתב.  פרט לנוריות ה-LAN, כל הנוריות מאירות בצבע ירוק.  נוריות ה-LAN מאירות בכתום בחיבור 1G ובירוק בחיבור 100M.  תפקיד הנוריות מתאור להלן , מימין לשמאל:

    • נורית Internet לחיווי החיבור ל-ISP

    • נורית DSL לחיווי החיבור לרשת ה-ADSL

    • נוריות לחיבור ה-USB

    • נורית WLAN לחיבור האלחוטי בתדר 5Ghz

    • נורית WLAN לחיבור האלחוטי בתדר 2.4Ghz

    • 4 נוריות לחיבורי ה-LAN -- נורה לכל חיבור

    • נורית Power

     

    התקנה והגדרות ראשוניות

    התקנת ה-DSL-7850U אינה שונה מזו של נתבים משולבים אחרים של חברת בזק - ראשית יש לחבר את המחשב, באמצעות כבל רשת סטנדרטי, לאחד מפורטי ה-LAN של הנתבאח"כ יש לחבר כבל הטלפון בין יציאת ה-RJ11 של הנתב המשולב לשקע הטלפון.  בשלב האחרון יש לחבר את הנתב לחשמל.

    ב-DSL-7850U קיים מפסק כיבוי והדלקה.  לאחר הלחיצה עליו, תדלק באופן מידי נורית ה-POWER ויתחיל תהליך האתחול.  במהלך תהליך האתחול, האורך כ-90 שניות, יהבהבו כל נוריות הנתב. 

    עם סיום תהליך האתחול, תדלק באופן קבוע נורית ה-DSL ונורית ה-Internet תהבהב.  בשלב זה יש לפתוח דפדפן אינטרנט.  במידה והכול יעבוד כשורה, יוצג לפניך מסך של חברת בזק בו צריך לבחור את ספק האינטרנט שלך ושורה בה יש להקליד את הסיסמא לאותו ספק. 

    בשלב זה, היכול לקחת אף מספר דקות, תבוצע הגדרה אוטומטית של הנתב אל מול ספק האינטרנט ובסיומה ניתן יהיה לגלוש דרך הנתב.

    במידה ולא יוצג המסך האמור, יש להקליד בשורת הכתובת של הדפדפן את הכתובת http://bnet.bezeq.co.il ולהמשיך כמתואר לעיל.  באמצעות שאר הטאבים בחלון זה ניתן לבצע הגדרות בסיסיות נוספות, כמו הצפנה אלחוטית ופתיחת פורטים וכן להציג סטאטוס בסיסי של הנתב.

    הערה 1:  מרשימת ספקיות האינטרנט נעדרת חברת HOTNET.

    הערה 2:  למרות שהנתב תומך הן בתדר 2.4Ghz והן בתדר 5Ghz, ההגדרה דרך האתר מאפשרת הגדרת הצפנה רק לתדר הראשון.  את ההגדרת ההצפנה לתדר ה-5Ghz יש לבצע באופן ידני דרך התפריטים של הנתב.  במידה ולא תבוצע הגדרה ידנית זו, תדר ה-5Ghz ישאר פתוח לשימוש חופשי.

    הערה 3:  בשלב זה אין ל-DSL-7850U קושחה המאפשרת להשתמש בו במסגרת תוכנית ה-Free WiFi של בזק.

    הגישה למערכת התפריטים המפורטת של הנתב, המתבססת על הממשק המוכר של חברת D-Link, מתבצעת דרך הכתובת http://10.0.0.138 כאשר שם המשתמש והסיסמא שלו הם Admin (שימו לב ל-A הגדולה).

    לאחר ביצוע ה-Login יופיע "מסך בית" שכמו כל שאר מסכי התפעול של הנתב, מחולק לארבעה אזורים.

    בחלק העליון של המסך, מתחת לפס הכתום הכולל את הלוגו של חברת D-Link, ניתן לראות את התפריט הראשי של הנתב הכולל 4 קטגוריות - Setup,‏ Advanced, ‏Maintanence ו-Status.  עבור כל קטגוריה שתיבחר, תופיע בטור השמאלי של המסך רשימת התפריטים הרלוונטים לה. 

    החלק המרכזי של המסך כולל את המידע ואפשרויות ההגדרה הרלוונטיים לקטגוריה והתפריט שנבחר.  החלק הימני כולל עזרה מקוצרת על השדות המופיעים בחלק המרכזי.  מתחת ללוגו של חברת D-Link רשום דגם הנתב ובפינה הימנית העליונה גרסת הקושחה ותאריך הפקתה.  בתמונות המסך שלהלן ניתן לראות את מבנה התפריטים של כל אחת מהקטגוריות.  (תמונת המסך של קטגורית ה-Status מופיעה לעיל)

       
    קטגורית Setup               קטגורית Advanced           


     
    קטגורית Maintanence           קטגורית Help               

     

    התכונות הבולטות של מודם/נתב זה

    ל-DSL-7850U יש מגוון רחב של תכונות ואפשרויות הגדרה.  בפרק זה בחרתי להתייחס רק לאלה המייחדות את הנתב, לחיוב ולשלילה.

    הגדרת חייגן PPPoE באופן ידני:  במידה ולא מסתמכים על מנגנון ה-WEB של חברת בזק, יש לבצע את הגדרת חייגן ה-PPPoE באופן ידני.  הגדרה מבוצעת על ידי בחירה בקטגוריה Setup ובתפריט WAN Services.  בשלב זה יש ללחוץ על כפתור ה-PPPoE WAN.  בחלון שיפתח תוצג השורה pppoe_0_8_48 ובסופה יש כפתור Edit עלי יש ללחוץ.

    בחלון שיפתח יש להקליד את שם המשתמש והסיסמא כפי שסופקו על ספק האינטרנט (ISP) וללחוץ על NEXT.  במסך הבא יש שיוצג יש ללחוץ Save/Apply ולהמתין מספר שניות עד שהחיבור יתבצע.

    רשת ה-LAN הקווית:  בדומה לרוב המוחלט של הנתבים, גם נתב זה תומך ב-4 כניסות קוויות.  הכניסות הקוויות תומכות במהירות של 10M,‏ 100M ו-1G.  כפי שתואר לעיל, לכל כניסה בנתב יש נורית LED מתאימה בחזית המאירה בכתום בחיבור 1G ובירוק בשאר המהירויות.

    הקצאת כתובות באמצעות DHCP:  מנגנון ה-DHCP של הנתב עובד כמצופה ובמידת הצורך, תוך שימוש בכתובת ה-MAC של כרטיס הרשת, ניתן להגדיר כתובת IP קבועה.  מצד שני כדאי לשים לב שמנגנון ההקצאה קובע לכתובת אורך חיים של שעה אחת בלבד!  

    כלומר בכל התנתקות של המחשב מהנתב, שעולה על שעה אחת, תוחזר הכתובת לשרת ויתכן שבהתחברות הבאה המחשב יקבל כתובת IP שונה.  לטעמי זהו חלון קצר מדי וכדאי לשנות ברירת מחדל זו לחלון של 1,440 דקות לפחות (יממה).

    הנתב כולל תמיכה מובנית ב-IPv6 ושרת ה-DHCP שלו מסוגל לנפק למחשבים כתובות IP גם בפרוטוקול זה.  ברמת ה-WAN תומך הנתב באינקפסולציה של תקשורת IPv6 ב-IPv4 וגם להפך.

    רשת ה-WIFI:  ה-DSL-7850U תואם לתקן N ותומך בו זמנית הן בתדר 2.4Ghz והן בתדר 5Ghz.  בכל אחד מתדרים אלה ניתן להגדיר SSID ראשי ועוד שלושה SSID נוספים, לטובת אורחים ומבקרים.  כפי שהוזכר, בחלק האחורי של הנתב ישנם מפסקים פיזיים המאפשרים כיבוי והדלקה של כל אחד מהתדרים.

    בכדי לאפשר את יבוא הנתב לישראל ועל מנת לקבל "אישור סוג" ממשרד התקשורת, העבירה חברת D-Link לאישור של ה-WiFi Alliance.  בתמונה משמאל ניתן לראות צילום של האישור המפרט את התמיכה בשני התדרים, את מספר האנטנות בכל אחד מהם, את התמיכה בערוצים רחבים וכיוב'.  בנוסף, קיבל הנתב אישור תאימות של רשות התקשורת האמריקאית (ה-FCC) אותו ניתן לראות כאן.

    כיוון שחלק גדול מהציוד האלחוטי הנפוץ בארץ תואם רק לתדר 2.4Ghz, תדר ה-5Ghz כמעט ואינו נמצא שימוש.  יחד עם זאת, לשימוש בתדר זה יש יתרונות וחסרונות ועל מנת להכיר אותם אני ממליץ לקרוא בעיון את המדריך שלי בנושא אותו ניתן למצוא כאן

    על מנת לאפשר שימוש בתדר זה למי שאין לו מתאם תואם, משווקת חברת בזק מתאם אלחוטי בחיבור USB מדגם DWA-163 (אף הוא של חברת D-Link) הפועל בשני התדרים.  המתאם מגיע עם בסיס המאפשר הנחתו על השולחן.

    ההגדרה הבסיסית של כל אחד מהתדרים מתבצעת בקטגורית Setup בתפריטים Wireless 2.4G ו-Wireless 5G.  בתפריט זה יש להגדיר את ה-SSID של התדר ואת מספר המחשבים שיתמכו בו.  בנוסף, במידת הצורך, ניתן להגדיר במסך זה את שלושת ה-SSID הנוספים.

    בכדי להגדיר תכונות מתקדמות כמו הצפנה או ערוץ פעילות יש להפעיל את תפריט ה-Advanced Wireless 2.4G או Advanced Wireless 5G הנמצא בקטגוריה Advanced.  בחלון שיפתח ישנם 4 כפתורים המאפשרים לבצע את ההגדרות.

    הנתב תומך בכל מנגנוני האבטחה המקובלים - WEP,‏ WPA ו-WPA2 אך הוא אינו תומך בהגדרה אוטומטית באמצעות מנגנון WPS

    בתדר 2.4Ghz הנתב תומך בכל 13 הערוצים האפשריים כאשר ברירת המחדל היא ערוץ 6.  בתדר 5Ghz נתמכים כל הערוצים המותרים לשימוש בישראל - 36 עד 64 כאשר ברירת המחדל היא 36. 

     

    פורט ה-USB‏:  ממשק ה-USB 2.0 של הנתב הוא ורסטילי מאוד וניתן לעשות בו שימוש במגוון דרכים.  באופן בסיסי תומך פורט ה-USB בחיבור מדפסת או דיסק חיצוני.  חיבור מדפסת לפורט יאפשר שימוש בה בכל המחשבים ברשת ובאופן דומה דיסק ( או Disk On Key) שיחובר לפורט יהיה משותף בין כל המחשבים.  הסבר מפורט על אופן ההתקנה וההגדרה מצוי במדריך המשתמש, החל מעמוד 20.

    במידה והדיסק היצוני המחובר לנתב כולל קבצי מולטימדיה (מוזיקה, תמונות וסרטים), ניתן לשתף אותם ברשת תוך שימוש בפרוטוקול ה-DLNA המובנה בנתב.  פרוטוקול זה, המיושם בטלוויזיות מודרניות ובמזרימדיה שונים, מאפשר לנגן קבצים אלה ישירות מהדיסק המחובר לנתב ללא צורך במחשב.

    התכונה המפתיעה ביותר של הנתב היא התמיכה של פורט ה-USB במודם סלולרי (3G) חיצוני.  תמיכה זו מאפשרת ליישם מנגנון גיבוי לחיבור ה-VDSL.  כלומר במידה והחיבור הקווי אל רשת האינטרנט נופל, נכנס המודם לפעולה ומשמש אמצעי גיבוי לחיבור האינטרנט.  באותה מידה, כשהחיבור הקווי מתאושש וחוזר לפעולה, מעביר אליו המודם הסלולרי את הפעילות.

    הגדרת המודם הסלולרי מתבצעת בשני מסכים נפרדים.  ראשית יש להגדיר את דגם המודם הנמצא ברשותנו.  פעולה זו מתבצעת תוך שימוש בתפריט ה-WAN Service בקטגורית ה-Setup.

    בחלון שיפתח יש ללחוץ על כפתור ה-"WAN SETTINGS -- 3G" ואז לבחור את דגם המודם מתוך הרשימה המוצגת.  אמנם רשימת המודמים אינה ארוכה, אך כפי שניתן לראות בתמונת המסך משמאל היא כוללת מספר דגמים נפוצים.

    בשלב הבא יש להגדיר את חייגן המודם הסלולרי ואת תנאי הפעלתו.

    פעולה זו מתבצעת תוך שימוש בכפתור ה-Other WAN באותו מסך.  בחלון שיפתח יש לסמן את דגם המודם וללחוץ NEXT.  בשלב הבא יש ללחוץ NEXT ובשלב השלישי להגדיר את החייגן הסלולרי ואת האופן בו הוא יופעל. 

    הגדרת החייגן משתנה מספק לספק ובתמונה משמאל ניתן לראות את אופן ההגדרה עבור Golan Telecom.  בנוסף ניתן לראות כי תנאי ההפעלה של המודם הוא שלושה כשלונות רצופים בביצוע PING לכתובת ה-DNS של גוגל (8.8.8.8), במרווחים של 10 שניות האחד מהשני.

    על מנת לבדוק את הגיבוי, אפשר פשוט לנתק את כבל הטלפון מהנתב.  אם הכל עובד כשורה, תוך פחות מ-30 שניות יעבור החיבור למודם הסלולרי.  באותה מידה, חיבור כבל הטלפון ינתק את המודם הסלולרי ויעביר את החיבור לממשק הקווי.

    שימוש בנתב כ-AP:  ה-DSL-7850U אינו תומך ב-WDS ולכן אינו יכול לשמש כ-repeater אלחוטי.  אין שום בעיה לחבר אותו באמצעות כבל לנתב קיים ולהשתמש בו כ-Bridge.

    DNS דינמי:  הנתב תומך רק במנגנון ה-DNS הדינמי של חברת DYNDNS.

    תעדוף תעבורה (QOS):  מנגנון ה-QOS של הנתב תומך רק בתעדוף מידע המשודר מהרשת הביתית אל האינטרנט (UPLINK) ואינו תומך בתעדוף של הערוץ היורד (DOWNLINK). 

    זמני טעינה ו-BOOT:  תכונה ראויה לציון היא זמני טעינה ו-REBOOT קצרים.  לעומת נתבים אחרים בהם כמעט כל פעולה דורשת טעינה מחדש האורכת 30 עד 90 שניות, בנתב הזה רוב רובן של הפעולות אינו דורש שום השהיה ואילו שכן דורשות REBOOT, הרי שמשכו הוא רק כ-45 שניות.

    תמיכה ב-TELNET:  ניתן להגדיר את הנתב גם ב-TELNET תוך שימוש בכתובת 10.0.0.138.  כדאי לשים לב שבעת החיבור ל-Telnet עונה הנתב כ-BCM63268 ולא כ-BCM63168,

     

    המתאם האלחוטי DWA-160

    במקביל ל-DSL-7850U משווקת בזק מתאם דואלי, הפועל הן בתדר 2.4Ghz והן בתדר 5Ghz.  המתאם, מדגם DWA-160 של חברת D-Link, מתחבר למחשב באמצעות ממשק USB 2.0.  בנוסף למתאם עצמו כוללת הקופסא בה הוא מגיע דיסק התקנה ומעמד עם כבל מאריך.  תמונה של החלק האחורי של המתאם ניתן לראות כאן.

    המתאם מתבסס על הרכיב RT5572N של חברת Ralink, פועל בתצורת אנטנות של 2X2 ובנוסף לתמיכה בתקן N, הוא גם תומך לאחור בתקנים B ו-G. 

    כפי שניתן לראות בתמונה משמאל, האנטנות של המתאם מודפסות על הלוח האלקטרוני אבל בסמוך להן מולחמים חיבורי U.FL זעירים, אליהם ניתן לחבר אנטנות חיצוניות.  

    הכפתור המופיע בחלק התחתון של התמונה מפעיל את מנגנון ה-WPS של הכרטיס אבל באופן מפתיע אין אליו גישה נוחה מהמארז עצמו.  רק לחיצה חזקה מעל האות K בלוגו של D-Link מפעילה את המנגנון הזה בכרטיס.

     

    ביצועים קווים ואלחוטיים

    על מנת למדוד את ביצועי הנתב, אני עושה שימוש בתוכנת iperf ובמתודולוגיה המתוארת בפרק "כיצד נבדקים הביצועים של נתבים" במדריך הזה.  כפי שניתן לקרוא במדריך, הנתב הנבדק ממוקם בממ"ד זאת על מנת לבדוק את הביצועים האלחוטיים שלו בתנאים קיצוניים.  יש להניח שמיקום הנתב בחדר רגיל יתן תוצאות טובות יותר.

    בבדיקה באמצעות iperf ה-שרת" הוא מחשב שולחני בעל מעבד E8400 במהירות 3Ghz עם 8GB של זכרון RAM וכרטיס רשת קווי הפועל במהירות של 1Gbps.  המחשב מריץ Windows 7 בגרסת Ultimate.  המחשב הנייד שמשמש כ-"לקוח" הוא Lenovo X61s בעל מעבד L7500 במהירות 1.6Ghz,‏ 4GB של זכרון RAM, כרטיס רשת במהירות 1G ו-SSD מסדרת ה-320 של חברת Intel בנפח 160GB.

    בנוסף ל-Ultimate-N 6300 המותקן במחשב ה-"לקוח", בוצעה בדיקת הביצועים גם אמצעות כרטיסי הרשת האלחוטיים הבאים, הפועלים בממשק USB:

    • DWA-160 שסופק על ידי בזק.

    • EW-7722UnD של חברת Edimax.  זהו כרטיס דואלי עם ממשק אנטנות 2X2 המתבסס על הרכיב RT3572L של חברת Ralink.

    כל הבדיקות בוצעו בגרסאות הקושחה וה-DRIVER-ים המעודכנים ביותר.  פרט להגדרת הצפנה אלחוטית בתקן WPA2, נערכה הבדיקה תוך שימוש במאפייני ברירת המחדל של הנתבים והכרטיסים.

    בבדיקה הקווית נמדדה מהירות ממוצעת של 917Mbps.  זוהי תוצאה אופיינית לחיבור של 1G ומראה שה-SWITCH של ה-DSL-7850U מתפקד בצורה טובה מאוד.

    בטבלה המופיעה להלן ניתן לראות את תוצאות בדיקות המהירות האלחוטית של המודם/נתב DSL-7850U.  כל התוצאות בטבלה הן ב-Mbps.

    למרות הביצועים המצויינים במיקומים A ו-B, העולים על אלה שהושגו עם מרבית הנתבים אותם בחנתי בעבר, יש בטבלה מספר אנומליות שיש לתת עליהן את הדעת.  ראשית כדאי לשים לב לתוצאות הנמוכות מאוד של המתאם DWA-160 בתדר 5Ghz לעומת המתאמים האחרים.  אין לי הסבר טכני להבדלים אלה ויתכן שהמתאם שקבלתי פגום או שה-driver שלו מאוד לא יעיל.

    הסיפור בתדר 2.4Ghz מורכב מעט יותר.  התוצאות המצויינות במיקומים A ו-B מראות על שימוש אקטיבי בערוצים רחבים של 40Mhz (הסבר על הנושא יש בפרק "איחוד ערוצים (Channel Bonding)" במדריך הזה).  לעומת זאת הביצועים הירודים במיקומים D ו-E מעידים שהנתב אינו מוותר בקלות על השימוש בערוצים רחבים, מה שפוגע בתוצאות של מיקומים אלה. 

    על מנת לוודא זאת שיניתי את ברירת המחדל של הנתב והכרחתי אותו לעבוד בערוץ צר של 20Mhz בתדר 2.4Ghz ובצעתי בדיקה חוזרת בחלק מהמיקומים.  תוצאות אלה מופיעות בסוגריים ב-5 מקומות בטבלה.  ניתן לראות בקלות כיצד יש שיפור בביצועים בנקודות אלה.  הירידה במיקום B עם הכרטיס של EDIMAX היא הוכחה נוספת ליתרון של שימוש בערוצים רחבים ועד כמה חשוב שהנתב ידע לדלג בינם לבין ערוצים צרים בצורה דינמית.

    הערה:  המידע לגבי בעיה זו הועבר לחברת D-Link ובבדיקה שנערכה על ידם הם אישרו את קיומה.  יש להניח שהחברה תשחרר קושחה שתתקן נושא זה.

     

    סיכום

    ההחלטה של בזק לפתח ולשווק מודם/נתב VDSL דואלי-סימולטני, בעל תכונות מתקדמות, המספק מהירות כוללת של 750Mbps, ראויה לשבחים רבים.  למרות שהביקוש בישראל לנתבים מסוג זה אינו גדול, החליטה בזק לפרוץ דרך ולהציג דגם מתקדם שעומד להיות הסמן הימני בתחום זה.

    זו אינה הפעם הראשונה שבזק מנצלת את כוחה ועוצמתה, ולוקחת על עצמה את האחריות לחנך את השוק עם טכנולוגיות חדשות.  היא עשתה כך גם בעבר כאשר החלה לשווק נתבים בתקן G ואח"כ בתקן N, עם מתאמי HPNA ו-Homeplug ועם מתאמי מולטימדיה.  על ידי כך ממצבת את עצמה בזק כחברה חדשנית המספקת ללקוחותיה את המוצרים העדכניים ביותר.

    ה-DSL-7850U הוא מוצר מרשים.  השילוב של מעבד עוצמתי, כמות זכרון גדולה, שני רכיבים אלחוטיים, 4 כניסות קוויות של 1G ופורט USB התומך גם במודם 3G, עונים כמעט על כל דרישה שניתן להעלות על הדעת.  אם מוסיפים לכך את הממשק המוכר של חברת D-Link ואת העיצוב היחודי, נטול האנטנות החיצוניות, מתקבל מוצר איכותי ביותר.

    יחד עם זאת, במהלך הבדיקה נמצאו מספר בעיות.  הביצועים הנמוכים של תדר ה-5Ghz במיקומים C, D ו-E, היכולת הירודה של מתאם ה-DWA-160 וההתעקשות על ערוצים רחבים בתדר 2.4Ghz, בעיקר בטווחים ארוכים, הם רק חלק מהסיפור.  העובדה שממשק ה-BNET של בזק אינו תומך בהגדרת הצפנה לתדר ה-5Ghz ואינו מזכיר את HOTNET כאחת הספקיות הם מרכיבים נוספים.

    הגילוי של בעיות אלה במהלך הסקירה נתן לי הרגשה שהנתב "אינו אפוי לגמרי" ושיש צורך בגרסת קושחה מעודכנת שתטפל בהן.  הקושחה המותקנת על הנתב היא מחודש מאי 2012 ותאריך היצור שלו הוא יולי 2012.  יש לתהות כיצד במהלך 4-6 חודשים של בדיקות לא עלו בזק ו/או D-Link על בעיות אלה.

    בניגוד לכל הסקירות האחרות שלי, האורכות כחודש לפחות, הבדיקה של ה-DSL-7850U נעשתה באופן מזורז ובלוח זמנים צפוף.  נכון למועד פרסום הסקירה המודם/נתב נמצא אצלי כשבוע ולפיכך אינני יכול להעיד על יכולתו ועמידותו לאורך זמן.  אני אמשיך לבדוק את הנתב לאורך זמן ואעדכן במידת הצורך.

    למרות הבעיות המפורטות, במחיר של כ-600 שקל ה-DSL-7850U נראה מוצר מבטיח מאוד וגרסת קושחה "אפויה" שלו תהפוך אותו לאחד הנתבים המתקדמים והמשתלמים ביותר בארץ.

     

    פרטים נוספים

    אתר היצרן -- http://www.dlink.com

    אתר החברה בישראל -- http://www.dlink.co.il

    היבואן -- http://www.accel.co.il

    אתר המוצר -- חסר

    מדריך התקנה מקוצר בעברית -- DSL-7850U-QIG-HEB.pdf

    מדריך משתמש --  DSL-7850U Users Guide